dissabte, 14 de novembre del 2020
L'ARARAT
dijous, 5 de novembre del 2020
A L’ARMA!
![]() |
foto: Estel Bové (Museu Portugal) |
D’aquí ens ve la paraula alarma, d’un origen bèl·lic i hostil, probablement de l’italià all’arme. És l’avís que es donava a la població –o també a l’exèrcit- que s’acostava un perill. Les fonts diuen que prové del segle XVI, tot i que no es pot confirmar exactament.
En les places d’armes que hi havia dins de les muralles, deixaven amuntegades les armes al mig i al crit de a l’arma les agafaven per començar l’atac.
Doncs així estem, cinc segles després, utilitzant la mateixa expressió per indicar que continuem en perill, però aquest cop, sense armes visibles i segures per combatre’l. S’ha decretat un estat d’alarma amb una durada de sis mesos, i en el fons el que ens passa és que no ens refiem de res ni de ningú. Durant un estat d’alarma es limiten els drets de la ciutadania, com el dret a la lliure circulació, i fa por que alguns se n’aprofitin, perquè tenim la repressió massa a la vora.
L’alarma no ens hauria d’amoïnar, perquè hi estem acostumats. Tenim alarma al mòbil, alarma al despertador per poder anar a treballar a temps, l’alarma de casa perquè no entrin a robar-nos, alarma al cotxe, l’alarma dels bombers, de la policia, de les ambulàncies... estem alarmats per totes bandes, però ens sorprèn l’estat d’alarma.
El que no pot ser és que ens estiguem plantejant els dinars i sopars de Nadal, mentre el passat 26 d’octubre, en ple estat d'alarma, quatre ministres i fins a 150 persones van anar a una cerimònia de la 5a edició de los 'Leones de El Español'. Que no havíem de ser 6 persones com a màxim? O tots frares o tots canonges!
I no és una falsa alarma!
Aux armes, citoyens! –diuen els francesos!
dissabte, 31 d’octubre del 2020
QUEDEM PER TOCAR?
![]() |
Fotografia amb retoc digital Jobove Reus Monument a Bill Millin, Normandia (França) |
Era un avís militar per prohibir a la població civil que sortís als carrers a partir d’una determinada hora. És un control absolut de la vida nocturna, en conseqüència, una nova estocada als drets fonamentals. És així, encara que es faci per una causa justificada com la Covid-19.
Quan hi havia incendis durant l’Edat mitjana es demanava a la població que no es mogués de casa i no s’apropés al foc, dit d’una altra manera, es cobrien del foc, per això en francès es diu couvre-feu. També es coneix coprifuoco en italià o el curfew anglès, tots a partir del mot francès. En català també existeix cobrefoc, i només el podrem trobar en alguns documents medievals, com també el seny del lladre, que vol dir el mateix, però són expressions que han entrat totalment en desús i ens hem quedat amb la forma castellana des de fa tres-cents anys.
Després de l’ocupació borbònica de 1714, s’aplicava el toque de queda, que significa avís per quedar-se quiet. Era un toc de campana, perquè la gent anés cap a casa i no en sortís fins a la matinada. Si es trobava algú sense justificació en aquest període de temps l’empresonaven, entre altres coses perquè el consideraven un lladre.
Si bé es planteja ara un toc de queda protector, no tinc cap dubte que en algunes situacions serà repressor.
🎦 ESTADO DE SITIO (Couvre-feu ou Le Siège au Québec), d’Edward Zwick
EUA, 1998
Nova York és l’objectiu d’atacs terroristes, després que tropes nord-americanes segrestin un líder religiós musulmà. L’FBI i la CIA s’encarregaran d’acabar amb l’organització criminal. El govern declara la llei marcial a la ciutat.
És d’aquelles pel·lis sense posició per no ofendre ningú, de manera que es confon el discurs. És també una exhibició dels dos protagonistes, i una bona dosi de violència gratuïta i de moviment i ritme ràpid com la majoria de films de sèrie negra actuals.
tràiler: https://youtu.be/MUn9JZ1RwVE
no es sent bategar:
al toc de la queda
Miquel Forteza i Pinya (L'íntim recer, 1936)
dissabte, 24 d’octubre del 2020
QUÈ SE N’HA FET DE LA ‘BOÎTE’ I DEL ‘BOTELLÓN’?
Els filòlegs de l’Institut d’Estudis Catalans, com també els de les acadèmies d’altres llengües, es resisteixen a fer entrar paraules que estan de moda, perquè les modes passen.
Quan els de la meva colla érem joves anàvem a les boîtes de Salou –en dèiem buats, a la francesa- i unes dècades després els joves s’iniciaven en el botellón.
Els filòlegs de l’IEC, que ho tenen tot menys pressa, van esperar i esperar fins que la propera generació ja anava a les discos. Les nostres boîtes havien desaparegut de les converses, per tant, ja no calia introduir la paraula al diccionari.
El mot castellà botellón, en català és un barbarisme. Significa trobada de joves a l’aire lliure on es consumeix alcohol sol o barrejat amb altres begudes, normalment de nit, amb molta música. En català no tenim botellons, no pas perquè els nostres joves no beguin, sinó perquè no s’ha trobat una paraula que ho identifiqui o, si s’ha trobat, no s’ha proposat o s’ha fet tard. Les nostres paraules que potser s'hi aproximen són massa toves: farra, sarau, gresca? Perquè xerinola i gatzara són de cotó fluix! Tots sabem que no és el mateix!
A finals dels 70 va arribar la rave, festa que es fa en un lloc apartat, de nit i fins a la matinada, on s’escolta música electrònica i es pren de tot. Les rave van començar a Londres i es diferenciaven de les party tradicionals. Les nostres party eren més de pa sucat amb oli. En dèiem balls o festes particulars, i no en vam dir gairebé mai guateque, del mexicà huateque, que també va intentar introduir-se a la nostra vida. No trobareu res de tot això als diccionaris catalans, la moda ha passat.
dissabte, 17 d’octubre del 2020
CAFÈ PER A TOTHOM
No podien suportar que les tres nacionalitats històriques tinguessin drets territorials diferents de les altres províncies espanyoles, i per tant, van ‘inventar’ un estat d’autonomies que ningú no havia demanat. La majoria de regions no necessitaven ser una comunitat autònoma. Va ser una forma d’aixafar les aspiracions de Catalunya, País Basc i Galícia, amb el consentiment de tots, naturalment, afectats inclosos.
Cafè per a tothom significa donar un tracte igualitari a tothom sense tenir en compte les necessitats ni les diferencies de cadascú. I és això el que va passar i el que està passant avui mateix amb la pandèmia, Si Madrid s’ha de confinar que es confini tothom o no es confina ningú. És l’esperit de 1978 i següents, esperit que s’ha tergiversat de tal manera que molts voldrien veure abolides les comunitats només per aconseguir que les tres històriques no siguin ni tant sols comunitat autònoma, sinó simples regions amb províncies.
L’arbre del cafè és originari d’Etiòpia. La Coffea aràbiga és l’espècie més cultivada arreu del món. La paraula prové de l'àrab Qahwah que vol dir ‘estimulant’. De l'àrab va passar al turc: Kahveh. I del turc a l'italià: caffè. Tota la resta de llengües l’hem anat adaptant al nostre sistema lingüístic: cafè en català i francès, café en castellà, coffee en anglès i Kaffee en alemany. Tots hem estat molt conservadors i no hem inventat cap altra manera d’anomenar-lo. Ara bé, no tots els cafès són iguals! De l’italià que gairebé es pot tallar amb un ganivet a l'aigualit cafè anglès hi ha tot un mapa cafeter per donar i per vendre.
🎦 A FILM ABOUT COFFEE, de Brandon Loper
EUA, 2014
És una pel·lícula documental d’un viatge al voltant del món, on passejarem per Ruanda, Hondures, botigues de cafè de San Francisco, Portland, Seattle, Tokio i Nova York.
Amb les experiències dels pagesos i baristes ens ofereix una visió de tot el que comporta el procés de transformació del cafè, les tradicions, els gustos, els vells i els nous cafès i la gent que en viu.
Segurament el trobareu en alguna de les plataformes que existeixen avui de sèries i pel·lícules.
Tràiler en anglès: https://youtu.be/VckDaVJgOLU
els tovallons i els vasos, a la taula,
i les cadires buides continuen
el diàleg dels somnis diferents
pel pendent de tendresa de la tarda.
Joan Margarit (Llum de pluja, 1987)
divendres, 9 d’octubre del 2020
BELPHÉGOR

I ho vaig veure així perquè deuria tenir entre 11 i 12 anys i no em deixaven veure la tele a les nits. I pels qui no ho sàpiguen, als anys 60 apareixien uns rombes a la part superior de la pantalla que indicaven si estava més o menys permès que ho veiessin les criatures. Aquesta deuria tenir dos rombes perquè era una sèrie de por.
Per tant, Juliette Gréco va ser per a mi una actriu que treballava en pel·lis de por, i molt més endavant vaig saber que cantava.
Belphégor era un fantasma alt, vestit amb una túnica negra, amb màscara negra, que es movia de nit per tot el Museu del Louvre. I veritablement ens feia por.
L’endemà al matí, a l’escola, parlàvem de la sèrie i algunes, amb més sort, l’haurien vist assegudes davant la tele, d’altres, forçant la vista darrere el forat del pany.
Ho recordo com si fos ara, però no la tornaré a veure. Les noves tecnologies cinematogràfiques han deixat enrere aquestes peces en blanc i negre que avui són totalment caduques, però en guardo tan bon record, que deixaré que el fantasma continuï viu en la imaginació tal com era.
Tràiler que us farà més riure que por: https://www.youtube.com/watch?v=mXqZo4vgFp8
dijous, 1 d’octubre del 2020
EL PRIMER DIA D'OCTUBRE
I aquí tenim un clar exemple –porres a part- del que és la vocal neutra catalana, que només utilitzem la part oriental del territori. La resta, amb la pronúncia del català occidental no tindrà cap problema a diferenciar un verb de l’altre.
Els orientals pronunciem exactament igual pagar i pegar, i serà amb el context que haurem de distingir si es tracta de pagar, que vol dir donar (a algú) allò que hom li deu, o bé es tracta de pegar, que és tota una altra cosa, i que associem amb la violència!
Actualment l’octubre és el desè mes de l’any, però era el mes número vuit del calendari romà, i deriva d’octo, que significa vuit.
Encara conservem l’arrel octo per indicar vuit quan volem comptar síl·labes, octosíl·lab; o si comptem angles, octogonal; o si diem números ordinals, octogesimal, octau... I fins i tot si parlem de persones que han arribat als vuitanta anys, octogenari. Per tant, conservem l’arrel llatina encara amb fluïdesa en moltes paraules.
És curiosa la transformació d’octo fins a vuit. Ho podem veure estudiant les llengües veïnes, com el gallec i el portuguès oito, l’aragonès ueito, l’occità uèch, el francès huit. A València també diuen huit.
![]() |
Del meu llibre 'Enciclopedia Primer Grado'. 1960. |
Quan els de la meva generació érem petits fèiem festa el dia 1 d’octubre, perquè era el Dia del Caudillo.
No sé si és la dissort, l’adversitat o la malastrugança que el Dia del Caudillo coincideixi amb el nostre també dissortat 1 d’octubre de 2017, en què es va celebrar el Referèndum sobre la independència de Catalunya amb més de 2 milions de votants, i vam entomar, com en els vells temps, la forta i repressiva violència del Cos Nacional de Policia i de la Guàrdia Civil. El que ens van fer no ho oblidarem mai, ni tampoc ho perdonarem.
De moment, el mandat de l’1 d’octubre encara no s’ha fet efectiu.
🎦 OCTUBRE, de Sergei M. Eisenstein i Grigori Aleksandrov
URSS, 1927
Deu anys després de la Revolució Russa, la pel·lícula reconstrueix els fets d’Octubre de 1917. Des de l’enderrocament de l’estàtua d’Alexandre III, al comandament de Lenin en l’atac al Palau d’Hivern.
No hi ha personatges protagonistes. L’habilitat en el muntatge i la rapidesa i ritme dels moviments van costar d’entendre en el moment de l’estrena. És una de les pel·lícules més importants del cinema mut. I l’hem de veure posant-nos a la pell de la gent dels anys 30 del segle XX. Eisenstein va ser un precursor del muntatge cinematogràfic tal com l’entenem avui.
‘Octubre’ tanca la trilogia de les pel·lícules d’Eisenstein ‘La vaga’ i ‘L’acuirassat Potemkin’.
Cent anys clavats ens distancien d'aquell octubre: 1917-2017.
divendres, 25 de setembre del 2020
GASTEIZ-VITÒRIA, 44 anys després...
![]() |
Fotografia amb retoc digital: Jobove Reus (Plaça Virgen Blanca, Gasteiz-Vitòria) |
Els Successos de Vitòria o també anomenats la Matança del 3 de març de 1976 van passar quan la policia va desallotjar l’església de Sant Francesc d’Assis del barri de Zaramaga de Vitòria, on hi havia 4.000 treballadors en vaga reunits en assemblea.
La policia va disparar i va llençar gasos lacrimògens i pilotes de goma a dins de l’església. Van morir 5 persones i més de 150 van quedar ferides. Dues persones més van morir posteriorment en els actes de protesta contra la repressió de la policia, un d’ells a Tarragona.
Mai no es van investigar els fets, i ningú no es va atrevir a denunciar-los.
El 2014, una jutgessa argentina va enviar una ordre de detenció internacional contra Rodolfo Martín Villa, ministre de Relacions Sindicals des de 1975, i 19 dirigents de la dictadura franquista per interrogar-los per la seva relació amb els crims del franquisme.
Encara no ho ha aconseguit.
Aquest mes, quatre expresidents del Govern espanyol han enviat una carta a la jutgessa a favor del repressor. Hi ha coses que costen molt d’entendre, perquè ells també havien patit repressions. La política ens torna tarumbes!
Aquesta és la transcripció d’una part de les converses entre patrulles policíaques: “...hemos contribuido a la paliza más grande de la historia. Aquí ha habido una masacre. Cambio.“
Recordo bé els fets, però jo estava a punt de casar-me i segur que no els vaig donar l'atenció que mereixien.
Lluís Llach va compondre CAMPANADES A MORTS en homenatge a les víctimes. Tinc present un recital en directe que ens va fer tremolar. La lletra només parla de tres morts, els altres, malferits, van morir al cap de pocs dies. La cançó es va compondre gairebé el mateix dia.
Aquí, si us ve de gust: https://youtu.be/7rcT6oODQOE
CAMPANADES A MORTS
Fan un crit per la guerra
Dels tres fills que han perdut
Les tres campanes negres.
Quan el lament s'acosta,
Ja són tres penes més
Que hem de dur a la memòria.
Per les tres boques closes,
Ai d'aquell trobador
Que oblidés les tres notes!
Qui ha tallat tot l'alè
D'aquests cossos tan joves,
Sense cap més tresor
Que la raó dels que ploren?
Assassins de raons, de vides,
Que mai no tingueu repòs en cap dels vostres dies
I que en la mort us persegueixin les nostres memòries.
Campanades a morts
Fan un crit per la guerra
Dels tres fills que han perdut
Les tres campanes negres.
... ... ...
dissabte, 19 de setembre del 2020
A L’ESTIU, TOTA CUCA VIU!
![]() |
Fotografia amb retoc digital: Jobove Reus. (Salou) |
En època llatina el temps posterior a la primavera es coneixia com a veranum tempus. Dins d’aquest espai hi havia una època de molta més calor, que era l’aestiva.
Algunes llengües han agafat la primera opció, com el castellà, verano, o el portuguès verão. D’altres hem agafat la segona, com el català estiu, el francès été, l’italià estate. Per bé que el castellà també coneix estio i època estival, que és el verano més sufocant.
I una paraula gairebé perduda: estiueig, que més aviat volia dir passar l'estiu en un lloc diferent a l’habitual. Ara ningú no estiueja, anem de vacances i gràcies!
Aquest és l’estiu més estrany que hem viscut mai, tapats amb morrió, distanciant-nos dels amics i excusant les trobades per més endavant.
La confiança és un sentiment que un cop es perd costa molt de recuperar. Perquè existeixi societat cohesionada cal que hi hagi dosis importants de confiança que permetin la convivència. De moment ni confiança ni res. Ha estat una bona estocada!
Amb l'equinocci de tardor acabem un estiu apagat, gris, dèbil i esmorteït.
🎦 ESTIU 1993, de Carla Simón
Espanya, 2017 (Premis als Goya i al Festival de Berlín, i altres)
Basada en fets reals.
Crítica que ja vaig fer a Facebook el 2017:
Una nena de 6 anys es queda òrfena i passa el seu primer estiu amb la nova família adoptiva. És una historia perfectament versemblant, i no hi ha res que sembli afegit, distorsionat o exagerat.
El perill d’aquest tipus d’històries és caure en el melodrama. I no ho fa. Una pel·lícula molt digna, molt autèntica i que transcorre de forma senzilla davant l’espectador. Bona interpretació de la nena protagonista.
Conté uns talls una mica bruscos, i potser he trobat a faltar una mica més de ritme, però això va a gustos!
Tràiler: https://www.youtube.com/watch?v=Q0tJ4xjMepI
Intenta ara de fer un tomb amb bicicleta
pels carrers fosquejants de la colònia.
Francesc Parcerisas (L'edat d'or, 1983)
dijous, 10 de setembre del 2020
7EMBRE
![]() |
Fotografia amb retoc digital: Jobove Reus (Torre del Pretori o Presó de Pilats, Tarragona) |
El català ha perdut la P etimològica igual que el portuguès setembro o l’italià settembre. En canvi, altres llengües encara la conserven, com el francès, septembre; l’anglès i l’alemany, September. El castellà manté les dues versions, septiembre, setiembre.
El setembre és un mes convuls, en general. Acaben les vacances, comencen les escoles, però per damunt de tot ens arriba l’11 de Setembre. Un dia assenyalat per a la desgràcia. Tal dia com aquest Salvador Allende mor defensant el Palacio de la Moneda de Xile, després de l’atac de les forces armades d’Augusto Pinochet. El 2001 als EUA dos avions amb suïcides d’Al-Qaida xoquen contra les Torres Bessones de Nova York.
I és també la ‘Festa’ Nacional de Catalunya, però no hem d’oblidar que ho és perquè després de 14 mesos de setge contra la ciutat, Barcelona va caure l’11 de setembre de 1714 en mans de les tropes borbòniques, en la Guerra de Successió, comandades per un tal Felip V, parent d’un rei, Felip VI, a qui rendim honors. Per aplacar els ànims també li haurien pogut posar Joan, Josep o ase, que n’hi ha a totes les cases, però no Felip!
Així que continuarem reivindicant en un 11 de Setembre que la unió fa la força, però també que la desunió fa la debilitat, la separació fa la feblesa, la ruptura fa la impotència.
Ja tenim les samarretes. És l’únic que tenim.
🎦 BARCELONA, 1714, d’Anna M. Bofarull
Catalunya, 2017
Barcelona 1714. Història d’amor enmig d’una ciutat que resisteix el setge borbònic des de fa un any.
Crítica que ja vaig fer al Facebook el 2017:
La pel·lícula està feta amb el sistema croma (pantalla verda) i recreació digital 3D, però el resultat sembla més un decorat de cartó pedra que altra cosa. De fet, hi he anat per militància, perquè ja m’ho temia. No és un problema de pressupost baix, sinó de direcció i de guió. Només s’aguanta la interpretació de tres o quatre artistes.
La caiguda de Barcelona mereixia una altra cosa! Amb bona voluntat no n’hi ha prou. Si no es pot fer, doncs no es fa, però una pel·lícula pot ser una oportunitat d’or o una oportunitat perduda.
Els efectes especials estan prou bé.
M’hauria agradat molt que m’agradés, però no ha estat així, i em sap greu. Si algú em contradiu, ho agrairé!
Tràiler: https://youtu.be/EVoDysamEFc
🎦 WORLD TRADE CENTER, d’Oliver Stone
EUA, 2006
L’11 de setembre de 2001, dos avions s’estrellen contra les Torres Bessones de Nova York. Uns policies ajudaran les persones afectades.
Alguns diuen que es tracta d’un tribut a tota la gent que va perdre la vida a les torres, d’altres diuen que és un despropòsit perquè d’alguna manera elogia la política de revenja de Bush. És l’estil patriòtic dels films americans, al qual estem tan acostumats.
Tràiler: https://youtu.be/QH_9vgtVVvk
Així que... per equilibrar-ho us en poso una altra:
🎦 FAHRENHEIT 9/11, de Michael Moore
EUA, 2004, documental (Palma d’Or a Cannes, i molts altres premis)
Michael Moore és un director amb una llibertat d’expressió absoluta. En aquesta pel·lícula ha donat la seva visió de l’11S, de manera que vincula els fets amb la relació entre Bush i Bin Laden, i amb els atacs a l’Afganistan i l’Irak, on cal no oblidar la participació d’Espanya, amb el president d’aleshores, J.M.Aznar i Cia. És el documental de més gran recaptació en la història del cinema.
Documental complet en castellà: https://youtu.be/aqE1R-taSk0
T'estim a la magrana del capvespre, en el bar de l'estació, a les cabines telefòniques; t'estim en els violins oblidats, vora pluges de setembre, a boqueta nit.
Josep Maria Llompart (Spitirual, 1992)
dissabte, 5 de setembre del 2020
DE CIÈNCIES O DE LLETRES?
-
El 1933, els nazis van cremar milers de llibres de diferents autors. El monument de Micha Ullman a Bebelplatz (Berlín) mostra en un subterrani prestatgeries buides. |
- És que jo sóc de ciències! – diu algú que es disculpa per no saber què és una anàfora o una metàfora.
- És que jo sóc de lletres! – diu algú que es disculpa si no sap com fer una arrel quadrada.
I així anem pul·lulant entre saber i no saber i ens anem disculpant per saber menys del que s’espera que sapiguem.
Què seria de les ciències si no tinguessin la lletra que les explica? O com resoldríem els problemes si les lletres no l’enunciessin?
O bé què seria de les lletres si no fóssim capaços de comptar les síl·labes d’un hendecasíl·lab o un heptasíl·lab? Bé haurem de comptar versos per saber si són quintets o alexandrins!
Naturalment que tenim tendències i gustos i maneres d’entendre el món, i per això alguns són més capaços de comprendre matèries agrupades amb el nom de científiques i d’altres d’entendre les agrupades amb el nom d’humanitats, però el cert és que les unes no poden viure sense les altres.
D’aquestes divisions tan ferotges en diem dicotomies, que vol dir dividir en dos, segons els grecs.
Una dicotomia divideix el concepte de forma taxativa. El bé i el mal n’és una de les principals, però, oi que a vegades hi ha també un entremig? A les dretes i les esquerres de la política bé que hi ha els anomenats de centre, que a vegades semblen zombis anant d’un costat a l’altre!
L’especialització no és tan bona com sembla. Com més específics siguem més fàcil serà substituir-nos! No és meu, ho diu Y.N.Harari a Homo Deus!
🎦 LA LLEGADA, de Denis Villeneuve
EUA, 2016 (Oscar als millors efectes sonors, i molts premis més)
Adaptació del conte "The Story of Your Life" de Ted Chiang,
Unes naus extraterrestres arriben a la Terra. Enmig de tota la tecnologia punta existent cal demanar ajuda a una experta lingüista per saber la intenció dels alienígenes, que tenen llenguatge propi.
Història dins del marc de la ciència ficció que no pot prescindir de les humanitats.
Molt ben resolta i amb uns efectes especials i sonors molt bons.
Tràiler: https://youtu.be/dnIgMQ9zbEs
Vídeo d'Albert Einstein, a qui podríem definir com a físic i filòsof de la ciència:
https://www.facebook.com/111716877033519/videos/3332830010068762
I això que el biòleg diu de la seva "ciència" i de la seva "tècnica", ho podria dir qualsevol altre especialista tot referint-se a les seves.
Joan Fuster (Diccionari per a ociosos, 1964)
dissabte, 29 d’agost del 2020
MÉS VIDEOCONFERÈNCIES?
dissabte, 22 d’agost del 2020
LA PRIMERA ESCOLA
Grupo Escolar Generalisimo Franco |
Internet té addiccions i alguns aspectes negatius, però també té coses molt bones. I avui n’hi he de reconèixer una: poder localitzar o redescobrir persones que m’havien desaparegut en el temps. He trobat la foto de la meva primera mestra, Maria Dolores García, la señorita, perquè tothom l’anomenava així. Era un tractament de cortesia que feien servir els nens i les nenes –en classes ben separades- i els pares; fins i tot havia sentit anomenar-la doña señorita, que ja és el súmmum.
![]() |
Jo mateixa... fa uns quants dies! |
A mig matí, al voltant d’una cova que hi havia amb una imatge de la Mare de Déu, ens donaven un got de llet en pols, que arribava d’Amèrica –deien- per als pobrets nens de la postguerra.
divendres, 14 d’agost del 2020
SOM DE POR!
![]() |
Fotografia amb retoc digital: Jobove Reus (Castellfollit, Boscos de Poblet) |
diumenge, 9 d’agost del 2020
CUESTIÓN DE JUSTÍCIA
EUA, 2019
Basada en una història real.
Molt bona pel·lícula i molt bon treball.
Tràiler: https://youtu.be/w3QTe5Qh_qA
dissabte, 8 d’agost del 2020
SE'N VA ANAR EN UN DIA MOLT CLAR
Foto: Estel Bové (Austràlia) |
Se'n va anaren un dia molt clar.Jo no sési a una terra llunyana.Se'n va anarcap enllà.No sé passi tornarà.😱
dilluns, 3 d’agost del 2020
AVUI, LLUNA PLENA!
foto: Vicenç Margalef |